Min Bok - Mina Resor Med Familjen

Mina Resor Med Familjen

”I haven´t been everywhere, but it´s on my list.”

Vem älskar inte att resa? Att få se och uppleva enmassa nya platser och träffa nya människor. För mig låter det som drömmen ochhade jag fått och kunnat hade jag nog rest mest hela tiden. Kanske inte helatiden men ett antal gånger per år i alla fall. Och då ska det vara till nyaställen hela tiden. Jag har en dröm som så många andra och det är att resagjorden runt. Första gången jag var på utomlandssemester så var jag åtta år, senastjag var iväg var för ett halvår sedan.

Turkiet, Alanya 2008

Som sagt, första gången jag var på utomlandssemestervar år 2008. Då åkte vi till Alanya i Turkiet för att mamma fyllde 30 år. Vibodde på ett ganska stort hotell och vi hade halvpension. Vi hade frukost ochkvällsmat, men ingen lunch då vi inte var särskilt hungriga vid lunchtid. Jagvet att vi köpte pizza en dag och åt den nere på stranden. Det är ju mycketmysigare än att sitta uppe i en restaurang och äta lunch.

Egentligen har jag inte jättemånga minnen i från dennaresa eftersom att det är ganska många år sedan och jag var inte så gammal. Jagkommer dock ihåg att vi bodde i Vargens hus. Ni vet han vargen i Bamse, hanslägenhetsbyggnad var det vi bodde i. Jag kommer också ihåg att jag träffade entjej där. Dock kommer jag inte ihåg vad hon heter men hon var från Stockholmoch hon var nio år gammal. Jag tror att vi träffades en av de första dagarna påFun break. Det var ett ställe där de som var mellan 7 – 11 år kunde vara inågra timmar. För de yngre fanns Bamseklubben. I alla fall, jag träffade dennastockholmstjej där en av de första dagarna på vår semester och vi började attleka. Vi träffades där igen dagen efter och när det var slut vid lunchtid såfortsatte vi att leka. Enda problemet var att jag började prata stockholmska.Själv hade jag ingen aning om det men papa blev till slut ganska irriterad påmig och sa åt mig att sluta. Jag visste inte var det var jag skulle sluta medså då blev det ju inte särskilt lätt att sluta med det heller.

Jag vet också att vi träffade en familj ifrån SkånesFagerhult där pappa tydligen kände pappan i deras familj och efter att hapratat lite med dem inser vi att de två flickorna i den familjen är bästakompisar med våra kusiner. Det är märkligt hur man träffar folk man känner/vetvilka de är på dem mest konstiga ställena.

Dagarna på Fun break med sol och värme avlöstevarandra. På kvällarna var det Bamse show och efter det var riktig musik show.På tal om shower. Alva och jag ställde upp i en ”tävling”, det gick ut på attman skulle dansa och sjunga på scenen till en låt och alla som deltog fickdiplom. Alva och jag parades ihop med tre andra tjejer och tillsammans dansadevi på scenen till Benjamin Wahlgrens låt ”Hej Sofia”.

När jag tänker tillbaka på vår resa kommer jag baraihåg bra saker, vilket är väldigt skönt. Något som också bör nämnas är attpappa lekte tagen med vargen i hotell receptionen.

Grekland, Kreta 2011

Lite mer än tre år senare bar det av utomlands igen.Denna gång åkte vi till Kreta. Av mina fyra utomlandsresor är det denna som jaggillar minst. Men jag tror att det beror på att vi inte har superbra väder närvi var där. Vi var iväg vecka 40 eller 41, det var i alla fall den näst sistaveckan som man kunde åka dit. Och eftersom att det var så sent på säsongen hadeju även värmen lagt sig lite. Dessutom hade det regnat nästan hela veckan innanvi åkte dit så havet hade kylts ner rejält. Fast egentligen gjorde inte det ossså mycket för varken Alva, Nova eller jag är särskilt förtjusta i havet. Vibadar helst i poolen.

Men om man ser bortom om att det inte var så varmt såvar det en riktigt bra semester. Vi fick en fin vecka utomlands på Kreta som ärväldigt fint och vi umgicks hela familjen. Om det är någonting jag minns riktigtmycket ifrån den resan var alla pingismatcher som Alva, pappa och jag spelademor varandra. Det var säkert minst fem matcher om dagen. Vi spelade ävenminigolf, beachvolleyboll och väldigt mycket kortspel. Hotellet som vi bodde påvar väldigt mycket större än det vi bodde på i Turkiet eftersom att det var tvåhotell som hörde ihop. Man fick gå mellan hotellen som man ville, äta på vilkenrestaurang man ville och bada i de båda två stora poolerna som man ville.

På denna resa träffade jag inte några kompisar men jagoch Alva gjorde nästan allt tillsammans den veckan. Vi kom varandra mycketnärmare. Det var mysigt, tyvärr så höll det inte så länge då vi började umgåsmed våra egna vänner direkt när vi kom hem igen.

Även på detta hotell hade de shower varje kväll ochfavoriten var när de hade schlagerkväll. Och oftast slutade det med att det varmamma och jag som satt kvar och kollade på showerna efter at vi hade ätit då deandra i familjen inte var intresserade av det.

Jag kom även på att vi gjorde sådana flätor i håretalla tre, Alva, Nova och jag. Vi gjorde bara halva håret och hon som flätadehåret på oss använde så mycket vax att tofsarna från flätorna stod rätt ut urhuvudet på oss. Särskilt snyggt skulle jag inte påstå att det var men roligt vardet.

Turkiet, Side 2014

Hösten 2013 fick jag ett sms utav mamma där det stodatt hon hade bokat en resa till Turkiet. Superglad blev jag och frågade när viskulle åka. Hennes svar gjorde mig lite besviken då det var ett helt år till viskulle åka till Turkiet och få se lite sol igen. Men det berodde helt enkelt påatt mamma visste precis till vilket hotell det var hon ville åka till ochvilken vecka. Superbra! Men vi är fem i vår familj och på det hotellet med över200 rum fanns det bara fem rum där man fick bo fem personer. Vi kände inte föratt dela upp oss så då fick det bli att vi bokade resan ett helt år innan. Mennu i efterhand ser jag egentligen inget problem i det. För då hade man ju någotatt gå och längta efter i ett helt år.

Även denna gång i Turkiet hade vi det hur varmt ochskönt som helst. Strålande solsken varje dag och upp emot 40 grader. Det varkanske till och med lite för varmt om man nu ska klaga på något. Även detta hotellvar stort med två stora poolområden, ett med vattenrutschkanor och ett utan.Jag var faktiskt bara borta vid vattenrutschkanorna en gång på hela veckan. Jagtrivdes bättre borta vid den andra poolen där det var lite lugnare.

Redan andra dagen träffade vi på några svenskar somhade solstolarna bredvid oss, det hade de haft dagen innan också och Novabörjade att leka med deras dotter som är lika gammal som Nova. Våra föräldrarbörjade att prata lite och det blev liksom naturligt att ha solstolarna jämtevarandra vilket vi också hade resten av veckan. Deras son som var sex år gammalkom riktigt bra överens med Alva och de sprang runt och spelade fotboll, pingisoch hoppade som galningar i poolen. Han frågade till och med pappa om han fickgå på dejt med Alva en kväll. Pappa svarade att han fick det så vår sista kvälldär nere åt vi tillsammans med dem. Det gulliga är att Alva och den här pojkenskickade brev till varandra i ett halvår efter att vi hade varit i Turkiet.

Något annat som jag gjorde i Turkiet det var attshoppa, jag vet inte hur mycket. Men det blev mycket shopping från min sida närvi var där också var vi ju tvungna att besöka Fredriks Turkiska Ullared. Allaturker som jobbade där kunde svenska och de var jättetrevliga, kanske lite förpå, de var på och nöp en i kinderna. Och nackdelen med att de kunde svenska varju att man inte kunde prata med varandra om vad man tyckte om varan utan att deförstod.

Så med en fullpackad väska, nya kompisar och en veckafull med minnen gav vi oss iväg mot flygplatsen och hemåt igen.

Grekland, Samos 2015

Fyra veckor innan skolavslutningen i åttan får mammaför sig att vi ska åka utomlands. Hon har inte bokat något men hon letar förfullt. Problemet var att jag redan hade varit ledig sju utav tio dagar frånskolan och skulle behöva vara ledig fem till. Som tur var ringde mamma tillrektorn och vi alla tre fick ledigt. Vi skulle nämligen åka skolavslutningsveckan,vilket betydde att jag skulle missa skolavslutningen, färgdagen ochmentorsdagen. Först var jag lite emot det men tanken på sol och värme lockade merså jag gick med på att åka om mamma hittade något. Vilket hon gjorde.

Tre dagar innan vi åkte bokade hon en resa till Samos,som är en av de grekiska öarna. Helt ärligt tycker jag att detta är den bästaresa vi gjort. Vi bodde på ett litet mysigt hotell uppe i bergen med en litenpool och frukost som ända måltid. Tanken var att vi skulle gå ner tillPythagorion på kvällarna och äta där. Det gick jättebra att gå ner då det varnedförsbacke hela vägen, vi åt på en massa olika mysiga restauranger längs medhamnpromenaden och shoppade lite. Det blev inte lika mycket shopping som detblev i Turkiet.

Jag tyckte mycket bättre om att bo så här än att bo påett stort hotellområde då man får se hur landet ser ut mycket mer. Man fårsmaka den riktiga grekiska maten, som är så god. Vi var på några olika stränderoch badade, vi åkte på en båtutflykt som var så mysig. Vi stannade på två olikaständer och på hemvägen stannade vi och badade ifrån båten. Båtutflykt är någotjag absolut ska åka på igen. En annan dag när det var lite sämre väder hyrde vien bil och körde runt på halva Samos. Vi körde uppe i bergen på de småserpentin vägarna och stannade till i en mysig liten bergsby som jag tror heterManolates. Där fick man verkligen se det riktiga Grekland, de vita husen medblåa fönster och dörrar och gamla gubbar och tanter som sitter utanför sina småhus.

En utav dagarna åkte vi också in till Samos stad ochfikade där, strosade runt lite och kollade lite i affärerna. Dock så tog deflesta greker siesta en stund på eftermiddagen. Precis vid den tiden som vi komdit så vår lilla tripp till Samos stad blev inte så lång. Men mysigt var det.

Och alla goda sallader och all annan mat för den delenockså. Jag har aldrig gillat fetaost tidigare, men när man är i Grekland är mannästan tvungen att smaka. Och jag vet inte var det var som gjorde det, om detvar hela den grekiska miljön eller om de bara har extremt god fetaost. Men jagtotalt älskar fetaost nu, speciellt i sallader med olivolja. Så tack Samos föratt du visade mig var riktig fetaost är.

Om jag ska sammanfatta mina fyra utomlandssemestrarmed ett ord skulle det ordet vara underbart. Alla fyra semestrar har varitunderbara på sina egna sätt och jag skulle inte vilja ha någon av dem ogjorda.Nu längtar jag bara tills det bär av mot varmare breddgrader nästa gång och sålänge får jag drömma mig tillbaka.